Digitale Interventie Plannen (DIP)

Waarom is een Digitaal Interventie Plan (DIP) belangrijk?

Een Digitaal Interventie Plan draagt bij tot snelle en doelgerichte hulpverlening. Het bevat alle nodige informatie om een interventie zo vlot mogelijk te laten verlopen: plannen en/of foto’s van de site, inlichtingen over de gebouwen en de aanwezige risico’s en personen. 

Welke exploitaties moeten een DIP voorzien?

De brandweer beslist of het zinvol is om een interventiedossier op te stellen. Enkele van de bepalende parameters zijn: de aanwezigheid van grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen, de grootte en complexiteit van de site en de mate van zelfredzaamheid van aanwezige personen. Indien je een digitaal interventieplan nodig hebt, zal je door de brandweer hiervoor uitgenodigd worden.

Onder andere voor volgende dossiers vragen wij om een DIP op te maken:

  • Wanneer een automatische brandmelding - via 112 - kan binnenkomen bij Brandweer zone Kempen en er geen permanentie in het gebouw of de inrichting is;
  • Bij inrichtingen met nachtbezetting en niet-zelfredzame personen of personen vreemd aan de inrichting;
  • Bij scholen en publiek toegankelijke inrichtingen in functie van de oppervlakte en complexiteit;
  • Wanneer een (ondergrondse) parkeergarage aanwezig is.

Wie maakt een DIP?

Het DIP-dossier zal aangemaakt en klaargezet worden door de brandweer. Daarna is het aan de exploitant om het dossier volledig aan te vullen. Enkel de exploitant zal uitgenodigd worden door de brandweer. Zelf kan de exploitant extra editors uitnodigen (collega’s, externe partners,…) om te helpen bij het opstellen van het DIP. Meer info hierover vind je in de handleiding.

Hoe vraag ik zélf een DIP aan?

Dit kan door het digitale formulier (onderaan deze pagina) in te vullen. Je krijgt een automatische ontvangstbevestiging in je mailbox als je het formulier correct en volledig hebt ingevuld. 

Wat zijn de vereisten voor mijn computer om met de DIP-toepassing te werken?

Als je de DIP-toepassing voor de allereerste keer gebruikt, moet je een hulpprogramma downloaden en installeren op je lokale schijf. Brandweer zone Kempen stelt deze toepassing gratis ter beschikking en zal het hulpprogramma aanleveren. 

 Je computer moet aan volgende vereisten voldoen om met het DIP-platform te kunnen werken: 

  • Besturingssysteem: Windows 7 of recenter (Opgelet: er is geen ondersteuning voor Apple-gebruikers); 
  • Minimaal 2GB RAM; 
  • Minimaal 2GB schijfruimte om de toepassing te installeren en te starten; 
  • Een stabiele internetverbinding (ideaal 10Mb/s); 
  • Poort 80 moet toegelaten worden; 
  • Minimale schermresolutie (1024x768); 
  • Browsers: IE 8+, laatste versie van Chrome, Firefox en Safari; 
  • De gebruiker moet beschikken over installatierechten; 
  • Adobe Acrobat PDF viewer 10. 

Handleiding 

FAQ

Powered by Froala Editor

Laatst bijgewerkt op 16 februari 2024
Digitaal Interventie Plan

Vul onderstaand formulier volledig in.

Gegevens van het bedrijf en exploitant

Wanneer je gegevens correct zijn, ontvang je onmiddellijk na het verzenden een ontvangstbevestiging.

Geef hier je bedrijfsnaam in.
Geef hier het adres in van het bedrijf.
Geef hier de voor- en achternaam in van de uitbater/exploitant/eigenaar. (Eén persoon volstaat)
Geef hier het mailadres in, hoe wij je het beste kunnen contacteren.
Geef hier het telefoon of Gsm-nummer in hoe we je het beste kunnen bereiken.
Digitale Interventie Plannen (DIP)